4 iul. 2009

JUDECATA DE APOI ( VENIREA DOMNULUI )

In teologia ortodoxa, termenul "apocatastasis" defineste momentul final cand Mantuitorul se va intoarce pe pamant si va judeca vii si mortii.Biserica ortodoxa considera ca oamenii au doua alternative:
Imparatia lui Dumnezeu sau iadul.In ultima vreme au existat pareri atat printre teologii apuseni cat si printre cei rasariteni, cum ca existenta iadului este incompatibila cu bunatatea lui Dumnezeu.
Ortodoxismul considera insa ca iadul este o realitate si aduce argumentul ca desi Dumnezeu este bun si milostiv, El da oamenilor libertatea de a alege, iar cei ce resping pe Dumnezeu aleg automat iadul.
Atitudinea ortodoxa cu privire la Judecata de Apoi este evidenta si din citirile ce se fac in cele trei Duminici ce preced Postul Pastilor; asfel in prima Duminica se citeste parabola "dregatorului si a fariseului", iar in urmatoarea se citeste despre "fiul risipitor", ambele citiri subliniaza nemarginita bunatate si indurare a lui Dumnezeu fata de cei ce gresesc, dar care in cele din urma se intorc spre Domnul.
In a treia Duminica insa se citeste parabola "oilor si a caprelor" spre a ni se reaminti soarta ce-i asteapta pe cei ce pacatuiesc si nu se intorc la Dumnezeu.Felul in care biserica priveste Judecata de Apoi nu este amenintator sau inspaimantator; dimpotriva Dumnezeu este privit ca un iubitor de oameni iar iadul nu este considerat ca un loc unde Dumnezeu ii intemniteaza pe pacatosi, ci este locul pe care acestia si-l aleg singuri.Unii dintre Sfintii Parinti ai bisericii cred ca eventual in cele din urma toti oamenii se vor intoarce la Dumnezeu si nimeni nu va mai ajunge in iad.
Aceasta este desigur o posibilitate, dar in niciun caz nu trebuie inteles ca toti vor ajunge in mod obligatoriu in rai.Este interesanta afirmatia lui Grigore din Nyssa care spune ca exista o speranta legitima ca insusi diavolul sa se pocaiasca in cele din urma.Cert este ca ziua judecatii va veni pe neasteptate, ca un hot in timpul noptii, asa cum spune Sf. Pavel in Epistola catre Tessalonicieni.
Faptul ca Apocalipsa lui Ioan spune ca: "Iata am sa vin curand", i-a facut pe multi sa speculeze si sa faca "preziceri" asupra anului in care Mantuitorul se va intoarce. Realitatea este ca numai Dumnezeu stie cand acea zi va veni, iar biserica ne spune sa fim in orice moment pregatiti pentru venirea Domnului.
Doamne Ajuta! † † †

3 comentarii:

Dumitru Negoita spunea...

Cu siguranta, este dificil ca un
laic, oricat de ortodox ar fi, sa comenteze "Judecata de apoi". Cu toate acestea, evenimentul prezentat intr-un blog, deosebit de frumos si special, te fascineaza, facandu-te mult mai apropiat de credinta.
Apropo: Daca dv. v-ati retras dupa blogul meu.Trebuie sa fac, la fel?

Pr .Diacon Cazacu Gheorghe spunea...

Stimate Domn , si Maestru Dumitru N. va inteleg in o anumita Proposta dar in cel mai larga discutie puteti sa-mi lamuriti asa pe larg , si mai frumos daca ati raspunde cu un comentariul mai pe larg sa inteleg si eu pacatosul apoi ami place mult sa spuneti "Verde in fata" sa nu ascundem Adevarul sau sa ne scrim comentarii in fraze ascunse nedescifrate .. Va rog!!! sa-mi dati raspunsul in larg..

Va multumesc de vizita si va astept cu mult drag...

Doamne Ajuta! †

Dumitru Negoita spunea...

Daca va referiti la, intrebarea mea,aceasta nu-i complicata.
M-am bucurat foarte mult cand ati aparut cu semnificatia pozei dv.pe blogul meu.Dealtfel era urmarea pasului meu. Si va multumesc pentru acest fapt. Dar, nu mai tarziu decat ieri, am observat ca la persoanele ce urmaresc blogul, tocmai semnificatia pozei dv. lipsea. Asadar, am crezut ca nu mai doriti lucrul acesta.Atunci m-am gandit sa fiu8 de bun simt, intrebandu-va daca trebuie sa fac
acelasi lucru.Daca nu, atunci va astept sa reveniti, cu semnificatia pozei dv.pe unul din blogurile mele.
Doamne ajuta!

CAZACU GHEORGHE

In Slujba lui Dumnezeu Pentru o Vesnicie.