28 iul. 2009

PERIOADELE IN CARE FEMEILE NU POT INTRA IN BISERICA

Consider necesar sa amintim care sunt perioadele in care femeia nu poate intra in biserica, mai ales pentru ca am auzit in ultimul timp foarte multe discutii legate de acest subiect si pentru ca de cele mai multe ori, am constatat ca femeile ori nu cunosc care sunt perioadele in care nu au voie sa intre in biserica, ori nesocotesc aceste perioade si se considera nedreptatite.
Asadar, exista anumite perioase, mai mari sau mai mici, in care femeile nu pot intra in biserica. Aceste perioade sunt randuite nu de noi, de preotii de azi, ci de canoanele Bisericii.
Dupa cum spuneam mai sus, exista femei care nu le stiu, dar exista si acea categorie de femei care cunosc aceste randuieli, dar nu le respecta pentru ca le considera depasite sau considera ca ar fi o dovada de inegalitate intre sexe. Am auzit de unele pareri care sustin ca in vechime se interzicea femeii intrarea in biserica in perioada lunara din motive de igiena, pentru ca atunci nu existau produse care sa asigure curatenia femeii in acea perioada si exista riscul sa fie intinat lacasul de cult.
Imi permit sa ma indoiesc de acest lucru, pentru ca sunt convins ca femeile din trecut, care erau in perioada lunara, foloseau si ele macar niste carpe pentru protectie si nu cred ca in timp ce mergeau pe strada patau locurile publice. Asadar, din punctul meu de vedere, acest argument nu sta in picioare. Dar sa aflam care sunt perioadele in care femeia nu poate intra in biserica.
In primul rand, timp de 40 de zile dupa nasterea unui copil. este o perioada in care organismul ei se reface dupa nastere si in care se elimina tot ce a tinut de vietuirea copilului si de nasterea lui.Pe parcursul acestei perioade se savarsesc anumite slujbe pentru mama dar si pentru copil. In prima zi, cineva din familie (in trecut moasa care asista la nastere), vine la preot cu un vas de apa pe care acesta il sfinteste.
Tot in aceasta zi se savarseste slujba numita “Randuiala la femeia lauza”, care cuprinde rugaciuni pentru curatirea femeii.
Aceasta slujba ar trebui savarsita la casa in care s-a nascut pruncul, dar cum astazi se naste in maternitati, se obisnuieste ca preotul sa fie chemat dupa ce mama si pruncul se intorc acasa. La 8 zile dupa nastere, pruncului i se citeste rugaciunea de punere a numelui. Acum se citeste si pentru femeia lauza si se pune si numele copilului, in a 8-a zi de la nastere si din apa care a fost sfintita, se toarna in baia copilului pana la botez.
La 40 de zile dupa nastere, cand organismul femeii e refacut si curatit dupa toate impuritatile fiziologice legate de nastere, se citeste rugaciunea pentru imbisericirea pruncului si pentru curatirea mamei, dupa care aceasta poate intra in sfantul locas si poate sa reinceapa viata normala, religioasa de dinainte.
De asemenea, femeia nu poate intra in biserica nici in perioada menstruatiei lunare. Canonul 7 al lui Timotei al Alexandriei spune ca femeia ce se afla in aceasta perioada lunara, nu se poate apropia de Sfintele Taine. Tot referitor la interdictia de a intra in biserica in perioada aceasta, Fericitul Dionisie al Alexandriei spune in canonul 2: “Iar in privinta femeilor care au curatire lunara, daca se cuvine, aflandu-se ele asa, sa intre in biserica, socotesc ca si a intreba este de prisos, deoarece cred ca si ele, fiind credincioase si cucernice, n-ar indrazni, aflandu-se asa, sau sa se apropie de masa cea sfanta, sau sa se impartaseasca cu Trupul si Sangele lui Hristos; caci nici cea ce avea curgerea sangelui de 12 ani nu s-a atins de El spre vindecare, ci numai de poalele Lui”
Multi parinti recomanda chiar ca in cazul in care femeia, daca este nasa de botez sau de cununie si nimereste aceasta perioada, sa amane slujba.
Nu trebuie sa intelegem prin aceste interdictii vreu act de discriminare a femeii, ci trebuie sa intelegem ca bunul simt ne obliga in aceste perioade fiziologice ce tin de curatirea femeii, la o anumita tinuta. Daca avem decenta si respect fata de cele sfinte, trebuie sa intelegem si sa respectam aceste dispozitii canonice.

5 comentarii:

Anonim spunea...

Ma iertati parinte... dar care sunt canoanele care opresc femeile la intrarea in biserica? caci din cate am citi nu am vazut nici o oprire de a intra in Biserica, ci de a nu se apropia de Sf Taine .
Multumesc

Anonim spunea...

To eu sunt... si ce canoane vorbesc depre mama ca nu are voie sa vina la biserica in cele 40 de zile?

Anonim spunea...

Iertati intrebarea, dar vreau sa ma lamuresc:
- se numara 7 zile din momentul inceperii necuratiei femeii sau din ultima zi cand a incetat aceasta ?
- daca in acest timp am racit si in loc necuratia sa inceteze aceasta se prelungeste cu inca cateva zile, cum mai numar zilele,(de cand si pana cand)sa stiu cand ma pot atinge de cele Sfinte sau a primi Sf.Taina a Impartasaniei.
Multumesc.

Anonim spunea...

Si de ce nu are voie femeia sa intre in biserica in aceste perioade? Pentru ca niste barbati, fie ei si preoti, care nu aveau cunostinte despre anatomia umana, inchisi la minte au considerat ca este urat si murdar?! A spus vreodata Isus sau Dumnezeu aceste lucruri? Nu. Au spus-o tot niste oameni, niste oameni care considerau un sacrilegiu sa incerci sa cercetezi ceva... In momentul in care cineva, va veni si imi va arata ca Dumnezeu sau Isus, au interzis in mod explicit ca femeile lauze (de parca nasterea ar fi un pacat!!!!)sau ca femeile aflate in perioada de menstruatie (perioada care nu se intampla pentru curatire, domnule parinte, ci pentru a putea deveni fertila femeia respectiva), nu au voie sa intre in biserica, nici nu am de gand sa tin cont de asemenea tampenii, spuse de niste oameni indoctrinati!!! Niste oameni!

Anonim spunea...

CITITI CU ATENTIE URMATOARELE:
DACA TU CREZI IN DUMNEZEU SI EL NU EXISTA,NU PIERZI NIMIC...DAR
DACA TU NU CREZI IN DUMNEZEU SI EL EXISTA,AI PIERDUT TOTUL
ASADAR CE VA RETINE ANONIMILOR SA RESPECTATI NISTE REGULI,SA ZIC ASA?

CAZACU GHEORGHE

In Slujba lui Dumnezeu Pentru o Vesnicie.